Baseballin perussäännöt
Seuraavassa on baseballin säännöt esittelyluontoisesti lähinnä uusien seurojen ja fanien käyttöön. Linkkien takaa löytyy tarkennuksia ja lisätietoja.
Tämä on nimenomaan 'esittely', joten sääntöjä ei ole kirjoitettu sääntökirjan tarkkuudella. Epäselvissä kohdissa täytyy katsoa sääntökirjasta eikä
tähän esittelyyn voi vedota. Kommentteja voi lähettää osoitteeseen:
[email protected]
Tämä esittely pätee soveltuvin osin myös softballin esittelyksi. Myöhemmin esittelyyn liitetään linkit softballin erityispiirteistä. Perusidea Ottelu Joukkueet hyökkäävät (eli lyövät) ja puolustavat vuorotellen. Vuoro vaihtuu, kun kolme hyökkäävää pelaajaa - juoksijaa tai lyöjää
- on poltettu. Ottelun pituus on yhdeksän vuoroparia. Hyökkäävä joukkue saa juoksun, kun sen hyökkäysvuorolla joukkueen pelaajan onnistuu palamatta edetä kotipesään saakka koskien ykköstä, kakkosta, kolmosta ja kotipesää tässä järjestyksessä. Ottelun tulos on joukkueiden yhteenlaskettu juoksujen määrä. Mikä on homman juju? Pelissä päämielenkiinto kohdistuu siihen, miten hyvin lyöjät onnistuvat tehtävässään puolustuksen syöttäjiä vastaan. Tyypillisesti
ammattiliigoissa parhaiden lyöjien onnistumisprosentti on noin 35 %. Vastaavasti liigan parhaat syöttäjät laskevat ottelua kohden noin kaksi juoksua.
Verrattuna pesäpalloon, jossa päämielenkiinto on hyökkäyksen lyönti- ja juoksukikkailu vs puolustuksen kenttäpeli,
on kenttätapahtumia baseballissa vähän. Hyvätasoista baseballia voisi verrata shakkiin, jossa jokainen syöttö on oma siirtonsa. Suomessa taso ei valitettavasti
tähän vielä aivan yllä ja kenttäpelin rooli korostuu. Kenttä
Pelialueen rajat Pelialueen (vihreä alue kuvassa) rajat on määritelty kenttäkohtaisissa säännöissä, yleensä pelialueen raja-aita kulkee noin 10-20
metriä laitonrajan ulkopuolella. Jos pallo joutuu pelialueen rajojen ulkopuolelle, peli menee poikki ja juoksijat määrätään
tietyille pesille riippuen siitä, mistä syystä pallo meni ulos. Jos lyönti ylittää suoraan ilmasta takalinjan
lailllisella alueella (putoamiskohdasta riippumatta), niin lyönti on homerun - lyöjä saa ja hänen on pakko juosta pesät kotiin saakka.
Lyöjä Lyöntivuoro Hyökkäyksen pelaajat lyövät vuorotellen. Yhdelle lyöjälle voi tulla kolme strikea (suora) ja neljä väärää (ball) syöttöä. Syöttö on
strike, mikäli lyöjä yritti lyödä syöttöä tai pallo tuomarin mielestä koski strike-zonea. Muuten syöttö on väärä.
Laiton/laillinen Lyönti on laillinen, jos se ei ole laiton. Lyönti on laiton,
Jos lyönti osuu johonkin (pelaajaan, tuomariin, aitaan, puuhun...), niin se on laillinen tai laiton sen mukaan, missä pallo osumahetkellä
oli. Pesät ovat laillisella alueella, joten pesään osunut lyönti on laillinen. Ruudussaan olevaan lyöjään osunut lyönti on laiton. Laittoman lyönnin jälkeen
peliä jatketaan vasta, kun juoksijat ovat palanneet pesilleen.
Juoksija Yhdellä pesällä voi olla kerrallaan yksi juoksija. Juoksijat eivät saa ohittaa toisiaan (ohittaja palaa). Pesällä juoksija on turvassa
(safe). Jos juoksija ei ole pesällään, kenttäpelaaja voi polttaa juoksijan koskettamalla häntä. Pakkopeli, paluupakkopeli ja kosketuspeli Juoksija on pakotettu lähtemään pesältään, kun lyöjästä tulee juoksija, jos lyöjän ja kyseisen juoksijan välissä ei ole vapaita pesiä.
Tällaista tilannetta sanotaan pakkopeliksi. Pakkopelissä juoksijaa ei tarvitse koskea, vaan hän palaa, kun pallo on ennen juoksijaa sillä pesällä, jonne hänen
on pakko edetä. Pakkopeli voi hävitä myös kesken pelitilannetta, jos puolustus esimerkiksi ensin polttaa lyöjäjuoksijan ykköselle. Jos lyöjä lyö kopin, niin hän palaa, ja juoksijoiden on palattava niille pesille, joilla he olivat syöttöhetkellä. Tällöin on kysymyksessä
'paluupakkopeli' ja juoksija palaa, jos pallo on ennen häntä pesällä, jonne hänen on pakko palata. Kopin jälkeen juoksija saa lähteä pesältään. Laittomallakin
alueella otettu koppi hyväksytään kopiksi. Hipaisu, jonka sieppari saa kiinni, ei ole koppi (eikä laiton), vaan toimintaan, niinkuin lyöjä olisi lyönyt ohi.
Jos kyseessä ei ole pakkopeli eikä paluupakkopeli, niin on 'kosketuspeli', ja juoksijaa on kosketettava, jotta hän palaisi. Pesän koskeminen Ykköspesällä lyöjäjuoksija saa juosta turvallisesti pesän yli edellyttäen, ettei hän yritä kakkoselle. Kaikilla muilla pesillä ylijuossut
juoksija on 'vapaata riistaa' ja hänet voidaan polttaa koskettamalla. Jos juoksija ei kosketa pesää, puolustus voi polttaa hänet ennen seuraavaa syöttöä 'valituspelillä', ts koskettamalla pallo hallussaan pesää,
jota juoksija ei koskenut. Juoksulinja Juoksijan on pysyttävä juoksulinjallaan. Jos hän väistää enemmän kuin käsivarren mitan verran sivulle päin kosketusyritystä, hän palaa
väistämisestä. Taakse- tai eteenpäin saa väistää. Juoksulinjalla pysyminen tarkoittaa juoksulinjalla pysymistä, eikä mahdollisen pesälinjoja yhdistävän viivan
seuraamista. Juoksijan on väistettävä kenttäpelaajaa, joka on ottamassa kiinni lyötyä palloa. Juoksija saa ja hänen täytyy väistää enemmänkin kuin käsivarren mitan verran. Jos juoksija häiritsee lyöntiä kiinniottavaa pelaajaa, niin juoksija palaa - myös vahinkotapauksissa. Lisäksi lyöjäkin palaa, jos häirintä oli tahallista. Ykköselle juostaessa juoksijan on juostava laitonrajan ulkopuolella. Jos linjan sisäpuolella juoksemisesta aiheutuu häiriötä ykkösen kiinniotolle, lyöjäjuoksija palaa. Jos kenttäpelaaja, joka ei ole ottamassa palloa kiinni, estää juoksijaa (sääntö 7.06), niin
Syöttäjä Syöttöasennot Syöttäjän on syötettävä syöttöasennosta, joita on kaksi - etuasento (wind-up position) ja sivuasento (set position).
Hämääminen (balk) Syöttäjä ei saa hämätä juoksijoita eikä lyöjää. Seuraavista tuomitaan hämäys (katso tarkemmin luku 8 sääntökirjasta), ja juoksijat saavat
edetä yhden pesän:
Pallon manipuloiminen Syöttäjä ei saa vaurioittaa palloa eikä lisätä siihen mitään vierasta ainetta (sylkeä, räkää, mutaa,...). Syöttäjä ei saa viedä heittokättään
suuhunsa eikä sylkeä siihen tai pyyhkiä siihen hikeään. Syöttäjä ei saa hieroa palloa vaatteisiinsa tai räpyläänsä, mutta hän voi hieroa palloa paljaiden käsiensä
välissä. Rangaistus: syöttö tuomitaan vääräksi ja varoitus/ottelusta poistaminen.
Muita asioita Vaihtopelaajat Kentällä lyöntijärjestyksessä olevat pelaajat voivat olla missä vain laillisella alueella, kunhan eivät ole lyöjälle epäurheilijamaisella
tavalla häiriöksi. Syöttäjän voi vaihtaa toiselle pelipaikalle ja takaisin syöttämään enintään kerran yhden vuoroparin aikana. Jos pelaaja vaihdetaan pois pelistä, hän ei voi palata uudelleen samaan otteluun. Valmentajan on nimettävä vaihtopelaaja lyöntijärjestykseen poisvaihdetun pelaajan paikalle. Valituspeli Eräissä tapauksissa (juoksija ei koskenut pesää, väärä lyöjä) hyökkääjä voidaan polttaa valituspelillä. Näissä tapauksissa tuomarit eivät
oma-alotteisesti puutu hyökkääjän virheeseen. Valituksen on tapahduttava välittömästi ennen seuraavaa syöttöä. Pesän koskematta jättämisestä tehtävä valitus
tehdään toimittamalla pallo pesälle, jota juoksija ei koskenut. Väärällä vuorolla lyöminen Jos pelaaja lyö väärällä vuorolla ja käyttää lyöntivuoronsa loppuun (muuttuu juoksijaksi tai palaa), niin OIKEA lyöjä palaa puolustuksen
valituspelillä ja oikeata pelaajaa seuraava lyöjä tulee lyömään. Väärän pelaajan tekemiset mitätöidään. Valitus on tehtävä ennen seuraavaa pelitilannetta
(syöttöä). Jos puolustus ei valita (riittävän ajoissa), niin väärästä lyöjästä tuli oikea lyöjä sillä hetkellä, kun seuraavalle lyöjälle syötettiin.
Mikäli hyökkäys (tai puolustus) huomaa väärän lyöjän olevan lyömässä ennen tämän lyöntivuoron päättymistä, niin oikea lyöjä saa mennä lyömään ja kauntti
jatkuu siitä, mikä se sillä hetkellä on.
Vuoroparin vaihto Vuoroparien vaihtojen on tapahduttava ripeästi. Syöttäjällä on yksi minuutti aikaa lämmittelysyöttöihinsä. Strategiakokousten on
tapahduttava niin, ettei ottelua viivytetä. Jos lyöjä viivyttelee, voi tuomari antaa syöttäjälle luvan syöttää, ja tuomita strikeksi jokaisen syötön. Infield fly Infield fly -tilanne on päällä, jos on juoksijat ykkösellä ja kakkosella (voi olla lisäksi myös kolmosella) ja on ALLE kaksi paloa. Tällöin
tuomari tuomitsee etukentän korkean koppilyönnin, jonka etukenttäpelaja saa normaalisuorituksella kiinni, 'infield fly':ksi ja lyöjä palaa, vaikka pallo
pudotettaisiinkin eikä juoksijoiden ole pakko edetä. Peli jatkuu ja juoksijat saavat edetä omalla riskillään. Säännön tarkoituksena on juoksijoiden
suojeleminen tahallisilta pudotuksilta (vrt. kolmannella suoralla karkaaminen ykköselle). Mikä tahansa koppilyönti etukentälle ei vielä aiheuta
infield fly'ta, vaan yo kriteerien täytyy toteutua - korkeus, helppous. Tuomiot Tuomarin arvioinneista ei saa valittaa. Sääntötulkintaan liittyvissä asioissa päävalmentaja voi ennen seuraavaa pelisuoritusta pyytää
tuomarilta korjausta/selvitystä asiaan, ja mikäli selvitys ei tyydytä, niin päävalmentaja voi tehdä asiasta protestin.
|